-

در پیمانکاری کارفرما با عقد یک یا چند قرارداد یک عملیات اجرایی معین را به پیمانکار واگذار می‌کند. این قرارداد پیمانکاری معمولا شامل موضوع کار، مدت انجام کار، مبلغ قرارداد و تعهدات کارفرما و پیمانکار است، 

قراردادهای پیمانکاری معمولا برای ساختن یک یا چند دارایی منعقد می شوند. کارفرمایان نیز اجرای پروژه‌هایی نظیر  احداث ساختمان، راه سازی، سد سازی، تاسیسات و ساخت قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با عقد پیمان به شرکت‌های پیمانکاری می‌سپارند. این کار را گاهی برون سپاری و یا به زبان انگلیسی out source نیز می گویند.

یک پیمانکار در هر لحظه می تواند چندین پروژه پیمانکاری را در دست اجرا داشته باشد. این پیمانکار خود می تواند کار را به پروژه ها و قرادادهای کوچکتری تقسیم کرده و به پیمانکاران دست دوم بسپارد. 

مدیریت پروژه های پیمانکاری کاری دشوار است و معمولا مدیریت این پروژه ها را افراد متخصص در آن فن و یا رشته به دست می گیرند که خیلی ارتباطی با مالی و حسابداری ندارد. بنابراین برای مدیریت مالی و حسابداری این پروژه ها باید از نرم افزار حسابداری قوی که مخصوص کار پیمانکاری نوشته شده است استفاده نمود.

ده ویژگی‌ نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری باتیز محصول شرکت داده پردازان ارگس

ویژگی اول ساختار کدینگ حسابداری

ساختار کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری باتیز 6 سطحی است و این به حسابداران کمک می کند تا به راحتی هزینه های هر پروژه را برای همان پروژه ثبت کنند و درآمدهای هر پروژه را نیز به همان پروژه اختصاص دهند بنابراین یک تعریف هوشمندانه کدینگ در نرم افزار حسابداری باتیز می تواند سود و زیان پروژه را در هر لحظه به شما نمایش دهد.

ویژگی دوم وابسته نبودن تفضیلی به سال مالی

معمولا پروژه ها در یک سال مالی به اتمام نمی رسند و ممکن است که بیش از یک سال مالی طول بکشند. بنابراین امکان گزارش گیری درآمدها و هزینه های یک پروژه در طول مدت پروژه که بیش از یک دوره مالی طول می کشد یک ضرورت است.

ویژگی سوم امکان یکپارچگی با نرم افزارهای فرآیند ساز مانند شیرپوینت مایکروسافت

معمولا در شرکت های پیمانکاری مکاتبات اداری بین قسمت های مالی و قسمت های عملیاتی به وفور انجام می شود. همچنین مکاتباتی بین کارفرما و پیمانکار انجام می شود. از آنجا که زبان بخش فنی و عملیاتی با زبان مالی و اداری فرق می کند شرکت های پیمانکاری دارای فرمهای خاص و فرآیندهای خاصی هستند که فقط می توان آنها را با فرآیند سازهایی مانند شیرپوینت پیاده سازی نمود.

 

چند مورد از مهم‌ترین منافع یک سیستم حسابداری پیمانکاری به قرار زیر است:

مدیریت دقیق هزینه‌های هر قرارداد

عدم وجود مغایریت بین اطلاعات مالی و واحدهای عملیاتی

بررسی دقیق میزان هزینه‌های انجام شده و مقایسه با برآورد کل هزینه‌ها

مدیریت عملیات دریافتی بابت هر یک از صورت وضعیت‌ها

کدینگ پیش فرض پیمانکاری

تهیه مغایرت بانکی خودکار برای هر حساب

چاپ چک و کلر بانک

تهیه گزارش آخرین وضعیت چک‌های دریافتی و پرداختی

دریافت و پرداخت از طریق چک، حواله، وجه نقد و دستگاه کارت‌خوان

استفاده از گزارش‌های روزانه و تجمیعی برای ثبت دفاتر قانونی

تهیه کارت پیمان و امکان مشاهده خلاصه‌ای از تمام اطلاعات مرتبط با یک قرارداد در یک صفحه

امکان کنترل جزئیات هریک از پروژه‌ها به شکل مجزا

تکمیل اظهارنامه‌ی مالیاتی با استفاده از گزارش‌های تراز آزمایشی، ترازنامه و صورت سود وزیان

انجام عملیات پر حجم پایان سال مالی به شکل خودکار و ساده

نرم افزار حسابداری باتیز به علت دارا بودن قابلیت‌های ویژه‌ از جمله گزارش‌گیری هزینه‌های انجام شده به تفکیک عوامل هزینه، کنترل وجوه نقد دریافتی و پرداختی، کنترل قراردادها و صورت وضعیت‌های دریافتی، تهیه کارت پیمان و تهیه گزارش‌های مدیریتی توانسته تا به امروز مورد قبول هزاران کاربر مدیریتی و حسابداری واقع گردد.