-

حسابداری چیست؟
در مورد علم حسابداری باید گفت که حسابداري علم یا فنی است كه موضوعش تشخیص رويدادهاي مالي و ثبت آنها به صورت اعداد و ارقام و در نهایت ارائه گزارش درباره اين ر‏ويدادهاست. 
حسابداري علم جمع آوري اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی ، طبقه بندي این اطلاعات ، تلخيص و تجزيه و تحليل و نتيجه گيري از اين ‏‏اطلاعات و ارائه گزارشات جامع مربوط به این اطلاعات به استفاده کنندگان مي‌باشد. بعبارت دیگر حسابداري يك سيستم است كه تمام اجزای آن سیستم در کنار هم کار می کنند تا فرآيند جمع‌آوري، طبقه‌بندي، ثبت، خلاصه كردن ‏‏اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شكل‌ها و مدلهاي خاص انجام گيرد. همه این کارها برای این است تا افراد ‏‏ذينفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون ‌سازماني مثل بانك‌ها و اداره دارایی و ... بتوانند از اين اطلاعات استفاده كنند.
استفاده کنندگان درون سازمانی به استفاده کنندگانی می گویند که در داخل شرکت کار می کنند مثل مدیران یک شرکت و یا کارکنان آن شرکت. در مقابل استفاده کنندگان خارجی در داخل شرکت کار نمی کنند. مانند دولت ، بانک ها ، مشتریان و ...
بر همین اساس فردی که علم حسابداری بلد نیست و با علوم تئوری آن آشنایی ندارد ، بیشتر دفتردار نامیده می شود تا حسابدار. 
چرا که گزارش های این دسته از افراد مطابق استاندارد های علمی و آکادمیک نیست و پردازش کافی نمی شود و بیشتر تراز حساب ها می باشد. برای مثال یک به حسابدار تجربی نمی تواند به راحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفتر ثبت کند.
به عبارت دیگر می توان مطلب را به این صورت بیان کرد که اشخاص، شرکت ها و دولت ها برای تصمیم گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی، سرمایه گذاری ، اخذ مالیات، اعطای وام و ... نیاز به اطلاعات قابل اتکا و اطمینان دارند که این اطلاعات را می توان از حسابداری و نرم افزار حسابداری مورد استفاده به دست آورد.
مثلا یک سرمایه گذار برای اینکه بداند در چه شرکتی سرمایه گذاری نماید احتیاج به اطلاعات مالی شرکت ها دارد. این اطلاعات باید قابل مقایسه و قابل اطمینان باشند. 
یک حسابدار متخصّص و یا یک مدیر مالی برجسته می تواند با تشخیص به موقع و درست رویدادهای مالی یک سازمان و ثبت و گزارشگری آنها این اطلاعات مفید را در اختیار استفاده کنندگان یک سازمان یا شرکت قرار دهد. یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود می‌تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد. و مجموع این فعالیت‌ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.


نتیجه یکی از تحقیقات دانشگاه «کلمبیا» مبنی بر این بود که از از دهه 70 به بعد همه شرکتهای موفق، شرکتهایی بوده‌اند که مدیر آنها تحصیلات مالی داشته است. چون از این دهه به بعد اطلاعات نقش مهمی پیدا کرده است و مهمترین اطلاعات نیز، اطلاعات مالی است که تاثیر بسیاری در تصمیم‌گیری روسای شرکت‌ها دارد.