-

نرم افزار حقوق و دستمزد برای محاسبه حقوق و مزایای پرسنل و محاسبات مربوط به بیمه و مالیات مربوط به حقوق بکار می رود. 

لیست حقوق مربوط به جبران خدمتی است که یک کسب و کار باید به کارکنان خود در ازای یک دوره‌ی زمانی مشخص و در یک تاریخ مشخص پرداخت کند. محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد در یک کسب و کار، معمولاً توسط بخش حسابداری انجام می گیرد. لیست حقوق مربوط به مبلغی است که به ازای مقدار معینی کارکرد مثلاً هفتگی یا ماهانه به کارگران یا کارمندان پرداخت می‌شود.

در هر نرم افزار حقوق و دستمزد باید جایی برای تعریف پرسنل وجود داشته باشد. در حقیقت تعریف پرسنل نقطه ابتدایی سیستم حقوق و دستمزد خواهد بود. در نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار حسابداری سما که دارای زیر سیستم حقوق و دستمزد می باشند ، تعریف پرسنل در قسمت تعریف تفضیلی ها قرار دارد. در حقیقت پرسنل در نرم افزار حسابداری یکپارچه خودشان یک تفضیلی به حساب می آیند.

بعد از تعریف کارکنان و یا پرسنل یک شرکت نوبت به تعیین این می رسد که این شرکت چه مزایایی را به پرسنل خود پرداخت می کند. 

انواع مزایا در حقوق و دستمزد:

مزایای مستمر - مزایای مستمر به مزایایی گفته می شود که در پایان هر ماه به ازای کارکرد پرسنل به آنها پرداخت می شود و این پرداخت به صورت مستمر و هر ماه انجام می شود. مزایایی مانند حقوق پایه ، حق اولاد ، خواربار و مسکن و بن کارگری جزء مزایای مستمر هستند.

 

مزایای غیر مستمر - به مزایایی گفته می شود که در پایان ماه بسته به شرایطی ممکن است که به پرسنل پرداخت شود. مواردی مانند اضافه کاری جزء مزایای غیر مستمر به حساب می آیند. واضح است که اگر کارمندی در یک ماه اضافه کاری داشته باشد مبلغ اضافه کاری به وی پرداخت می شود و در غیر اینصورت به وی پرداخت نمی شود.

 

کسورات نیز بخش مهمی از محاسبات حقوق و دستمزد هستند. کسوراتی مانند بیمه و مالیات و کسر کار و غیبت و مساعده و ...

 

مساله مهمی که در بحث محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد وجود دارد نحوه محاسبه مزایا و کسورات و بیمه و مالیات است که به دو علت خیلی اهمیت دارد.

اول اینکه محاسبات تقریبا پیچیده است و اگر با دست انجام شود کاری پر زحمت و احتمالا با خطا همراه خواهد بود.

دوم اینکه این محاسبات در شرکت های مختلف با همدیگر فرق می کند و بر اساس شرایط شرکت و شرایط استخدام پرسنل محاسبات می تواند متفاوت باشد. 

 

در نرم افزار حسابداری باتیز که یک نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشد یک نرم افزار حقوق و دستمزد قوی و به صورت پارامتریک قرار دارد که برای هر شرکتی مناسب است.

در این نرم افزار کلیه موارد بالا که ذکر شد می تواند برای هر شرکتی سفارشی شده و بر اساس نیازهای آن شرکت پیاده سازی گردد.