توجه : با توجه به اینکه همه کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری بیت به صورت کامل تعریف شده است و ارتباط با تفضیلی ها هم داده شده است ، نیازی به این قسمت ندارید. ولی برای مواقعی که یک کد حساب معین تعریف می کنید ممکن است که به این راهنما نیاز پیدا کنید.

 

فرض کنیم یک مشتری به حساب بانکی شما پول واریز می کند. در این صورت سند حسابداری که شما باید در دفاتر خود ثبت کنید به این صورت است :

موجودی بانک / بانک ملت جاری ....          بدهکار

      حساب دریافتنی / آقای ... (مشتری)    بستانکار 

با کمی دقت در سند بالا می بینیم که حساب مورد نظر ما که بدهکار یا بستانکار می شود دو قسمت است. قسمت اول یک حساب معین است. مثل موجودی بانک یا حساب دریافتنی و قسمت دوم یک تفضیلی است مثل بانک ملت جاری ... و یا مشتری .

در حقیقت موقع ثبت سند حسابداری ، وقتی شما حساب موجودی بانک را انتخاب می کنید ، نرم افزار حسابداری بیت به صورت اتوماتیک متوجه می شود که باید از شما سوال کند ، چه بانکی ؟ این موضوع از اینجا مشخص می شود. ارتباط تفضیلی ها با کدهای حساب معین.

در این قسمت شما یک حساب معین را انتخاب می کنید و ارتباط آن حساب معین را با تفضیلی حسابهای بانکی (مثل ملت - ملی - صادرات  و ...) برقرار می کنید.

برای برقراری ارتباط بین حساب معین و تفضیلی ها باید به روش زیر عمل کنید :

 

1- وارد نرم افزار حسابداری بیت شوید.

2- از منوی اطلاعات پایه ، قسمت مالی و خزانه داری ، گزینه کدینگ حسابداری را مطابق شکل زیر انتخاب نمایید.

 

بعد از انتخاب گزینه کدینگ حسابداری ، فرم تعریف کدینگ حسابداری مانند زیر نمایش داده می شود.

 

تعریف کدینگ حسابداری

در قسمت سمت راست که در آن ساختار درختی کدینگ حسابداری را نمایش می دهد حساب معین خود را انتخاب نمایید.

در قسمت سمت چپ گروه های تفضیلی را می بینید. هر کدام را که می خواهید می توانید تیک بزنید و دکمه ذخیره تغییرات را در قسمت پایین سمت چپ کلیک کنید.

به این صورت ارتباط بین این حساب معین و تفضیلی ها ارتباط برقرار می شود.