تسویه فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری بیت ابزار مفیدی است که می توانید به راحتی از آن استفاده نمایید. 

زمانی که فاکتو فروش صادر می کنید ولی در همان لحظه پولی بابت فاکتور از مشتری دریافت نمی کنید ، آن فاکتور به حساب نسیه مشتری منظور می شود . در حقیقت مشتری بدهکار می شود. زمانی که از مشتری پول دریافت می کنید ، مشتری بستانکار شده و با توجه به بدهکاری قبلی ، تسویه می شود. یعنی بدهکاری با بستانکاری وی تهاتر شده و تسویه می شود.

اگر پولی را که از مشتری دریافت می کنید می خواهید به یک فاکتور وصل کنید و به سیستم بگویید که این پول را بایت این فاکتور دریافت کرده ام ، بهترین و ساده ترین راه استفاده از تسویه فاکتور فروش است.

برای ثبت تسویه فاکتور فروش به روش زیر عمل می کنیم:

1- وارد نرم افزار حسابداری بیت می شوید.

2- از منوی اطلاعات عملکردی ، قسمت فروش ، گزینه تسویه فاکتور فروش را می زنید.

تسویه فاکتور فروش

بعد از انتخاب منوی بالا ، فرم تسویه فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری بیت باز می شود. شکل زیر را ببینید:

در این فرم دکمه بروزرسانی را بزنید تا لیست فاکتورهای تسویه نشده را مشاهده کنید. 

توجه : اگر در این فرم فاکتوری مشاهده نمی کنید چند علت می تواند داشته باشد:

الف - ممکن است هیچ فاکتور فروشی ثبت نشده باشد. بنابراین برای ثبت فاکتور فروش باید به قسمت ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری بیت مراجعه نمایید.

ب - ممکن است دسترسی به فاکتورهای فروش نداشته باشید. در این صورت باید به قسمت کاربران و سطح دسترسی برید و دسترسی ها را تنظیم نمایید.

در صورتی که همه موارد درست باشد فرم زیر باز شده و می توانید فاکتور فروش های تسویه نشده را ببینید.

تسویه فاکتور فروش

در این فرم ابتدا تمام فاکتورهایی که هنوز تسویه آنها در سیستم ثبت نشده است. لیست می شوند. در جلوی هر فاکتور سه ستون مشاهده می کنید:

مبلغ کل : این مبلغ کل فاکتور فروش است.

دریافتی : مبلغی است که از مشتری دریافت شده است. اگر هیچ مبلغی قبلا بابت این فاکتور از مشتری دریافت نشده باشد این مبلغ صفر خواهد بود.

مانده : مانده فاکتور می باشد. مبلغ فاکتور منهای مبلغ دریافتی است. 

توجه : در این لیست مانده صفر نداریم. به این معنی که اگر مانده یک فاکتور صفر شود یعنی آن فاکتور تسویه شده است و دیگر در این لیست نمایش داده نمی شود.

در پایین فرم یک جدول وجود دارد که دریافتی های هر فاکتور را نمایش می دهد. 

هر فاکتوری را که در بالا انتخاب کنید ، اگر بابت آن فاکتور مبلغی دریافت کرده باشید ، در زیر این فرم به شما نمایش داده می شود.